نشریه نگاری

نشریه نگاری

گزارش- جلسه چهارم

دوشنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۳، ۰۴:۳۴ ب.ظ
• گزارش تصویری(مصور)ß  تمام اتفاق ها و حوادثی ک در خبر و رویداد رخ می دهد ب صورت عکس ارائه می شود. درواقع می توان گفت جایی ک تصویر جای واژه ها می نشیند گزارش مصور شکل می گیرد. عکس در اینجا رکن اصلی را دارد و با شرح عکس نویسی و صفحه آرایی تکمیل می شود.

نکته ایی ک در هنگام عکس برداری باید ب ان توجه کرد: تمرکز روی موضوع عکسبرداری است.برنامه ریزی و تهیه فهرست قبل از تهیه گزارش ب گزارشگر امکان می دهد تابااطلاع و دید گسترده ب تهیه گزارش بپردازد.

زاویه دید و ارائه اندیشه توسط عکاس ب مخاطب ب گزارش حس می دهد.

صفحه آرایی گزارش تصویری نیز در جلوه دهی گزارش موثر است.در هر حال گزارش مصور هم باید  شروع مناسب،متن استوار و پایان مناسبی داشته باشد.

• گزارش توصیفیßبیشتر ب جزئیات ماجرا پرداخته می شود

• گزارش از سفرß شرح سفر است و گزارش دیدنیها،شنیدنیها و نکات برجسته و گاه عجیب و شرح اوضاع سیاسی،اقتصادی و اجتماعی و همچنین آداب مردم است. درواقع ترکیبی از گزارش های خبری و گزارش از مکان است ک با توصیف و تشریح شکل می گیرد.

مشاهدات عینی،بررسی تاریخ گذشته،بررسی اجتماعی و اقتصادی و پیگیری موضوع یا موضوعات خری از اجزاء گزارش از سفر است.تفاوت سفر با سفرنامه در این است ک در سفر متن ب صورت سوم شخصی نگاشته می شود،ولی در سفرنامه ب صورت اول شخص نوشته می شود.

مثال:

"...جمعیت زیادی در واگن ما را گرفته بودند،از ایرانی،فرنگی و غیره.یک دختربچه بسیار مقبولی آنجا بود ک خیلی نقل داشت و مثل ماه بود،مادرش هم کلاهش را گاهی برمیداشت کزید بر محسنات او می شد،یک دختر بچه دیگر هم بود ک موهایش مثل درویش ها ب هم پیچیده،بسیار زیبا بود،ب قدر یک ربع ک در واگن معطل بودم تمامش نگاه و خیالم پیش این دو دختر بچه زیبا و بازیگوش بود،عرچه ک دیگران می گفتند ملتفت نبودم."

• گزارش تحقیقیß نوعی گزارش ات ک دامنه وسیع تهیه آن موضوعهای گوناگونی مثل مسایل سیاسی،اقتصادی و اجتماعی را در برمیگیرددر این گزارش رکن اساسی برتحقیق و تتبع در پیرامون موضوع شکل می گیرد.

گزارش تحقیقی باید انعکاس دهنده حقایق و درعین حال مستند و واقعی باشد و اطلاعات آن،آگاهیهای مفید را در برگیرد.

 

مراحل کار گزارش تحقیقی:

مرحله اول: تعیین موضوع مورد گزارش است.بعد از تعیین موضوع باید در مورد زاویه دید و نگرش ب موضوع فکر کرد. گزارشگر باید زاویه دید خود را نسبت ب موضوع روشن کند و در مورد موضوع تحقیق مطالعه کند.در اینجا استفاده از آرشیو و مشاهدات ب گزارشگر کمک میکند. در مرحله مطاله گزارشگر می تواند از منابع مکتوب و همچنین منابع شفاهی نظیر افراد استفاده کند.

مرحله دوم:در این مرحله هرچه را ک بدست آمده باید مورد ارزیابی قرار گیرد. در واقع زمینه های مطالعه،ارزش خبری،مشاهدات،مقاومت هایی ک در تحقیق در مقابل گزارشگر ب وجود امده همه ارزیابی می شود در اینجا گزارشگر از خود میپرسد آیا تحقیق کامل شده است؟!

مرحله سوم:گزارشگر باتوجه ب انچه ک کسب کرده تصمیم نهایی را برای نگارش می گیرد.و اینکه گزارشگر باید هدف اولیه خود را ـحداکثر و حداقلـ را مورد ارزیابی قرار دهد ک آیا ب آن رسیده است یا خیر؟


• گزارش از شخص ß همواره در میان افراد سرشناس عادی و یا گمنام هستند کسانی ک از لحاظ نوع زندگی،عادات،اخلاق،صفات ظاهری یا باطنی  متفاوت هستند و زندگی آنها برای مردم جالب توجه است.

اکثریت مردم می خواهند بدانند سیاستمداران در زندگی حرفه ای و خصوصی خود چ طرز رفتار،عادات یا اخلاقی دارند.در مورد افراد گمنام هم چنین کنجکاوی هایی وجود دارد.

در این گزارش ابتدا ب مطالع آثار وی بپردازید،سخنرانیهایش را مرور کنید از اقدامات او مطلع شوید و با کسانی ک ب نحوی با او آشنایی دارند گفت وگو کنید.


• گزارش از مکانß توصیف و تشریح یک ساختمان،یک مکان تاریخی یا تفریحی،بنایی در حال احداث یا تازه تاسیس،یک پروژه عمرانی،یک روستا،شهر،کشور ویا حتی یک اتاق می تواند باشد.

تصویر سازی از محل یا مکان مورد گزارش از اهمیت بسزایی برخوردار است ک ی همین جهت از دو بعد باید ب توصیف و تشریح مکان پرداخت: بعد جغرافی مکان مورد گزارش و بعد معنوی گزارش.

بعد جغرافی : باید طوری باشد ک خواننده ایی ک تا ب حال در ان مکان حضور نداشته بتواند واقعیاات جغرافی محل را در گزارش دریابد و خود را در ان مکان احساس کند.

تاریخچه احداث همراه با توصیف آن و ذکر ابعاد مکان و ارقام جمعیت با بهره گیریاز حکایتهای تاریخی و بیان  هرچیزی ک ب جغرافی محل مربوط است.

بعد معنوی: هیچ مکانی بدون روح زندگیو حیات در ان نمی تواند برا یخواننده گزارش عینیت پیدا کند.

  • موافقین ۲ مخالفین ۰
  • ۹۳/۰۵/۰۶
  • ۲۱۹ نمایش
  • Z.GH

نظرات (۱)

کامل بود
مرسی.
پاسخ:
بزرگوارید شما
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی