ارزش های خبری
2- شهرت(fame) ß اشخاص حقیقی و حقوقی و حتی اشیا ب خاطر فعالیت ها و معروفیتشان از ارزش شهرت برخوردارند
3- برخورد،اختلاف،دربرگیری؛منازعهß (conflict) اینگونه رویداد ها حاوی برخورد میان افراد گروه ها،ملت ها،حیوانات با یکدیگر در طبیعت است . باید توجه داشت تنها برخورد فیزیکی ملاک نیست و برخورد های لفظی(فکری و ایدئولوژیکی) نیز شامل می شود .
دلیل اهمیت این ارزش خبری در این است ک در برخورد ها همواره اختمال برهم خوردن توازن موجود در جامعه می رود ک تاثیر بر امنیت مادی و معنوی افراد دارد. برخورد ممکن است مثبت مثل رقابت های ورزشی و منفی نظیر جنگ باشد.
4- استثنا،شگفتی ها(oddity)ß شمال رویدادهای غیرعادی ،عجیب یا نادر است. باید توجه داشت :سرقت یک امر غیرعادی است ولی عجیب نیست! ممکن است نحوه سرقت عجیب باشد.
5- بزرگی (magnitude)و فراوانی تعداد و مقدارß این ارزش خبری ب اعداد و آمار مربوط می شود. هرچه تعداد و مقدار زیادتر باشد ،اهمیت این ارزش خبری بیشتر می شود. باید توجه داشت ک اهمیت اعداد و ارقام نسبی است و بستگی ب موضوع رویداد و خبر دارد.
6- مجاورت(proximity) ß رویداد هایی ک برای اهالی یک شهر خبر است ممکن است برای شهر دیگر ارزش خبری یکسانی نداشته باشد. مجاورت ب 2دسته تقسیم می شود : 1 مجاورت جغرافیایی 2 مجاورت معنوی
هرچه فاصله رویداد تا شهری ک مخاطب در آن زندگی میکند ،دورتر باشد،بعد ارزش خبری آن کمتر می شود «مجاورت جغرافیایی» .
حادثه ایی ک در محلی دور اتفاق افتاده باشد در صورتی برای مخاطب ارزش خبری دارد ک تاحدودی ب زبان،فرهنگ،مذهب،ودیگر علایق و اعتقادات فرد مرتبط باشد و دارای «مجاورت معنوی» باشد.
7- زمان یا تازگی رویداد(timeliness)ß رویدادی ک امروز اتفاق افتاده است اگر امروز گزارش نشود، از جنبه کار روزنامه نگاری خبر سوخته محسوب می شود. اگر خبر رویدادی ب وقع انتشار پیدا نکند،خواننده ب منابع دیگر خبری روی خواهد آورد.
- ۹۳/۰۴/۳۱
- ۲۱۹ نمایش